Zastupitelstvo Středočeského kraje odsouhlasilo vydání 1. aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje, která se týkala územního vymezení koridoru pro záměr republikového, respektive mezinárodního významu – výstavbu dálnice D3. Nová rychlostní komunikace zajistí chybějící kapacitní propojení Prahy a Českých Budějovic a rovněž může umožnit propojení severu s jihem Evropy.
Text: Lenka Holendová
Z hlediska potřeb Středočeského kraje dálnice D3 výrazně zlepší dostupnost okolních center osídlení do Prahy, obecně se zlepší dopravní obsluha širšího území, významně se sníží zatížení silnic II. a III. třídy a nepochybně klesne i intenzita provozu na přetížené silnici I. třídy č. 3, kde už bohužel došlo i ke smrtelným nehodám. Sníží se i zatížení životního prostředí v sídlech, jimiž nyní prochází automobilová doprava, a v neposlední řadě se zvýší atraktivita území pro bydlení i podnikání společně se zvýšením dopravní dostupnosti rekreačních a dalších území.
V roce 2013 odpůrci dálnice dosáhli, že Krajský soud v Praze a posléze i Nejvyšší správní soud v rozsudcích záměr dálnice D3 a souvisejících staveb v Zásadách zrušily, ačkoli vlastní stavba dálnice D3 a staveb souvisejících se připravuje již několik desetiletí a je zmiňována v několika usneseních vlády ČR zabývajících se rozvojem dopravní infrastruktury. Dálnice D3 je obsahem Politiky územního rozvoje ČR, která stanovuje republikové priority a je pro pořizování Zásad závazná. Byla zapracována v předchozích krajských územně plánovacích dokumentacích a nyní je tedy již opět součástí Zásad územního rozvoje Středočeského kraje.
Dva roky intenzivní práce
A co tomuto, pro územní rozvoj dopravní infrastruktury tak významnému kroku, jakým je schválení 1. aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje, předcházelo? Dva roky intenzivní práce odboru regionálního rozvoje, který dokumentace pořizoval s významnou spoluprací Výboru pro dopravu Středočeského kraje a meziresortní pracovní skupiny. Jednotliví členové výboru a pracovní skupiny v průběhu pořizování dokumentace navštěvovali obce a města, jichž se koridor dálnice dotkne, a vysvětlovali občanům průběh pořizování dokumentace i potřebnost dálnice D3.
Obdobně pracovníci Ředitelství silnic a dálnic ČR seznamovali občany s vedením trasy dálnice a navrhovaným řešením. Není třeba podrobně popisovat jednotlivé kroky pořizovatele, které jsou ostatně především dané stavebním zákonem a souvisejícími předpisy, ale zmiňme se pouze o tom, že proběhlo veřejné projednání za účasti nejvyšších představitelů Středočeského kraje, projektantů a veřejnosti, na němž bylo mj. zdůvodněno trasování koridoru, které odpovídá povinnému měřítku zpracování 1 : 100 000.
Plánovaná trasa budoucí dálnice, která spojí Prahu s Českými Budějovicemi. Repro: KÚSK
Překážka odstraněna
K dokumentaci, v níž byl koridor dálnice D3 kodifikován, bylo zpracováno podrobné vyhodnocení vlivů koridoru na udržitelný rozvoj území včetně vyhodnocení vlivu na životní prostředí a vlivu na evropsky významné přírodní lokality. Podle soudů právě nedostatečné vyhodnocení vlivů na životní prostředí, jmenovitě vyhodnocení kumulativních a synergických vlivů, vedlo soudní instance ke zrušení koridoru dálnice D3 v předchozích Zásadách.
Vydáním 1. aktualizace byla odstraněna překážka pro přípravu stavby a vytvořen právní předpoklad pro pokračování vlastní realizace dálnice D3 ve Středočeském kraji.
„Proběhlo veřejné projednání za účasti nejvyšších představitelů Středočeského kraje, projektantů a veřejnosti, na němž bylo mj. zdůvodněno trasování koridoru“
Zanechte odpověď
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.