Na začátku roku 2013 se to ještě zdálo být jako vzdálený, někdy dokonce nesplnitelný sen. Přesto se o společné integraci pro Středočeský kraj i Prahu začalo tehdy mluvit. A již na konci roku byl cíl jasný – aby mohli Středočeši, Pražané i návštěvníci obou krajů jezdit na jednu jízdenku do práce, do školy, na výlety, zkrátka křížem krážem krajem i Prahou.
Martin Jareš
Středočeský kraj | Cíl vzniku společné integrované dopravy schválily na přelomu let 2013 a 2014 dopravní výbory i rady obou krajů. Na konci roku 2015 byly ve výborech i radách schváleny základní parametry společného integrovaného systému, což byl nutný předpoklad k tomu, aby se od roku 2016 mohla rozběhnout příprava integrace naplno.
Začalo se na Mělnicku
Pilotním projektem spolupráce byla v roce 2015 integrace Mělnicka a Neratovicka, kde podle aktuálních údajů nově začalo využívat veřejnou dopravu téměř 30 % cestujících. Také tento úspěch pomohl k tomu, že byl v roce 2016 schválen harmonogram integrace jednotlivých oblastí. Do konce roku 2018 má být podle tohoto harmonogramu dopravně propojen celý Středočeský kraj a Praha do jednoho systému, dle zásad „1 jízdenka, 1 tarif, 1 jízdní řád, 1 síť“. A to není všechno – ani na hranici krajů integrace nekončí. Rozbíhá se postupně i spolupráce s ostatními kraji, takže například na Mělnicku je nyní možné cestovat integrovanými linkami do Roudnice nad Labem nebo Štětí v Ústeckém kraji.
Od začátku roku 2017 se pak rozběhla postupná integrace jednotlivých oblastí naplno a tehdy vzdálený sen (z roku 2013) se stává realitou. V lednu letošního roku byla zaintegrována již třetí etapa Mělnicka ve směru na Roudnici nad Labem, na přelomu března a dubna se připravuje spuštění hned třech oblastí – druhá etapa Nymburska a první etapy Benešovska a Sedlčanska. Každý region je dosti odlišný, přesto jsou ty hlavní cíle ve všech oblastech společné – zlepšit dopravní spojení, zjednodušit vedení linek i veřejnou dopravu jako celek, přizpůsobit linky a jízdní řády aktuálním potřebám. Alespoň na významnějších trasách je snaha nabízet nové spoje i mimo špičky pracovního dne, včetně večerů a víkendů. Příprava integrace probíhá ve spolupráci s obcemi, protože právě starostové znají dobře místní potřeby. V rámci koordinace jízdních řádů a sjednocování dopravní obsluhy do jednoho systému nejde jen o spojení do Prahy, ale propojují se lépe oblasti a okresy mezi sebou – dopravně tak srůstá kraj v jeden celek. Středočeský kraj také stále více pomáhá obcím s financováním provozu autobusových linek.
Nezapomínejme ani na vlaky, které se postupně stávají páteří
integrované dopravy. A právě zde dochází nyní na Benešovsku a Nymbursku k velkému průlomu – kromě osobních vlaků bude tarif Pražské integrované dopravy (PID) platit nově i v rychlících. Předcházela tomu náročná jednání a možnost využívat integrované jízdenky i v rychlících se pochopitelně neobejde bez finančního příspěvku Prahy a Středočeského kraje. Pomůže to však hned v několika směrech – pro cestující z Benešova, Poděbrad, Nymburka a Lysé nad Labem i v rychlících levnější integrované jízdné, rychlíky jako kapacitní posila pro odlehčení mnohdy přeplněných osobních vlaků a konečně zatraktivnění veřejné dopravy pro ty, kteří dnes jezdí autem.
IDSK – nový organizátor integrované dopravy
Přípravu integrace jednotlivých oblastí doposud zajištuje především ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy), přestože tak činí ve spolupráci s Odborem dopravy středočeského krajského úřadu, dopravci, obcemi atd. Aby se zvládla náročná příprava sjednocení dopravy v celém Středočeském kraji do konce roku 2018, je třeba přípravný tým odborníků významně posílit. Protože s ohledem na současné zákonné limity nelze zřídit společného organizátora dopravy vlastněného oběma kraji, vzniká od 1. 4. 2017 příspěvková organizace Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK). ROPID a IDSK budou na integraci a koordinaci veřejné dopravy v obou krajích úzce spolupracovat, budou mít také společné sídlo na Praze 1 v Rytířské 10. Činnost IDSK bude nabíhat postupně, nová příspěvková organizace má být také pomocníkem městům a obcím pro oblast veřejné dopravy.

